0
09166320439

بازاریابی محصولات کشاورزی

کسب و کار موفق

بازاریابی محصولات کشاورزی

در زبان انگلیسی لغت بازاریابی به معنی به بازار رساندن، بازار پیدا کردن یا کلیه عملیاتی می باشد که در فاصله تولید تا مصرف باعث سرعت یافتن جریان انتقال کالاها از تولید تا مصرف برای نشان دادن سهولت و سرعت در کار توزیع و فروش و حذف واسطه ها استفاده می شود (بلوریان تهرانی، 1378).

شفرد و فوترل (1969)، مفهوم بازاریابی و بازاریابی محصولات کشاورزی را از دو دیدگاه بررسی کرده‌اند، بازاریابی براساس تعریف محدود آن، به کلیه خدماتی که از زمان برداشت محصول تازمانی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد گفته می شود. در حالی که براساس تعریف گسترده آن بازاریابی به کلیه فعالیت ها و عملیاتی که از مرحله شروع تولید و نیز تصمیم‌گیری در مورد تولید بر روی محصول انجام مي‌شود تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد و بنابراین براساس این تعریف تصميم گیری در مورد نوع واریته توليدي و چگونگی تولید نیز شامل بازاریابی می باشد.

کسب و کار موفق

چگونگی بازاریابی محصولات کشاورزی

. براساس تعریف جامع این دو اقتصاددان آمریکایی، بازار مکان خاصی نبوده بلکه شامل مجموعه ای از خریداران و فروشندگان با تسهیلات خاص در حال مبادله با یکدیگر بوده و در اینجا کیفیت ارتباط بین عاملان بازار نیز مورد تأکید قرارگرفته است. انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی را مجموعه فعالیت ها و عملیاتی دانسته که جریان کالا و خدمات را از مرحله تولید تا مرحله مصرف هدایت می کند که براساس این تعریف مجموعه فعالیت‌‌‌‌های قبل از تولید (تصمیم گیری در مورد نوع محصول و نوع واریته محصول) و بعد از فروش (تحقیقات بازاریابی) جزء مراحل بازاریابی محسوب نکرده است (سعادت اختر، 1372). مبادله خود مفهومی است که انسان توسط آن سعی در ارضای نیازهای خود می کند و زمانی بوجود می آید که حداقل دو طرف وجود داشته باشند و با اعمال مبادله، وضع خود را بهبود بخشند و حداقل وضعشان بدتر نشود و مبادله فرآیندی ارزش زا محسوب می‌شود چرا که به منظور بهبود وضعیت انجام می پذیرد. از فرآیند مبادله كه در محلی به نام بازار انجام می شود و پرداختن به مقوله مبادله و چگونگی تشکیل بازار ما را به مفهوم بازاریابی می رساند. بازاریابی را بصورت فرآیند بازاریابی به معنای کارکردن با بازار و تلاش به منظور از قوه به فعل درآوردن مبادلات برای ارضای نیازها و خواسته های بشر تعریف کرده اند (روستا و همکاران، 1375).

کسب و کار موفق

کاتلر (1976) به عنوان یکی از صاحبنظران علم بازاریابی در کتاب مدیریت بازاریابی، بازاریابی را دربرگیرنده تجزیه و تحلیل، ساماندهی، برنامه ریزی و کنترل تقاضای مصرف کننده می داند که با یکسری خدمات و سیاست ها کالا را به دست مصرف کننده می رساند تا رضایت او را جلب کند. در تعریف بازاریابی اجماع نیست یعنی همگان علم بازاریابی را همگن و یک گونه تعریف نمی کنند، بازاریابی مدرن به مفهوم فرآیند مدیریتی است که نیازهای مصرف کنندگان را به نحوی تعریف، تهیه و عرضه می نماید که دسترسی به استانداردهای کارایی، سودمندی و مطلوبیت امکان پذیر گردد با توجه به این تعریف؛ بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی تشخیص (مصرف، رفتار مصرفی و کردار مصرفی)، تدارک و عرضه نیازهای مشتریان به شرط بهره وری و سودآوری، یک سیستم توزیع، یک حوزه عظیم از وظایف مدیریت، یک فلسفۀ فعالیتی و یک سیستم تخصیص منابع است (محمدرضایی، 1373). بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیلۀ آن افراد و گروه ها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران تأمین می کنندو این تعریف بر مفاهیمي از قبيل: نیازها، خواسته ها و تقاضا، کالاها، فایده، هزینه و رضایتمندی، مبادله و معاملات، روابط و شبکه ها، بازارها و بازاریابان و مشتریان تأکید دارد. همچنین مفهوم بازاریابی بر چهار اصل بازار هدف، نیازهای مشتری، بازاریابی یکپارچه و سودآوری استوار است (فروزنده، 1384). عوامل بازاریابی؛ عبارت از تولید کننده، خرده فروش، عمده فروش، واسطه ها، بازرگانان و مصرف کننده مي باشند. خدمات بازاریابی نیز شامل برداشت محصول، حمل و نقل، بسته بندی، انبارداری، درجه‌‌‌‌بندی و استاندارد و تبدیل می باشد. این خدمات باعث ایجاد هزینه هایی می شوند که به آن هزینه های بازاریابی می گویند (رشیدی، 1384). مدیریت بازاریابی؛ فرآیند تشخیص، تدارک و عرضه نیازهای مصرف کنندگان از طریق انتخاب مسیرهای بازاریابی مطلوب طی مراحل مختلف بازاریابی از قبیل حمل و نقل، جابجایی ، نگهداری ، درجه بندي، بسته بندي و فروش، و انجام وظایف با برنامه ریزی قبلی شامل طراحی سیاست محصول، قیمت گذاری مطلوب، انتخاب ساختارهای مطلوب بازار، سیاست های ارتباطات، پیش بینی بازار و انجام تحقیقات بازار به نحو سودمند، کارا و مطلوب است تا بتواند نشاط و پایداری بنگاه را تضمین کند (محمد رضایی، 1381). مهارت های بازاریابی؛ مجموعه تدابیر و اقدامات در فرآیند بازاریابی یک سامانه تولید، جهت انجام وظایف بازاریابی است که به منظور افزایش سرعت، شتاب، اطمینان و بهره وری در نتایج این وظایف و فرآیندها از طرف کارگزاران عمل می شود که نتیجه نهایی آن سطح درآمد است که از طریق تعیین بهترین راه‌های کاهش ضایعات و کاهش حاشیه بازاریابی از طریق بهینه سازی هزینه های عملیات بازاریابی و انتخاب مسیر مناسب فروش محصول است. منظور از کارگزاران شامل عمده فروشان، خرده‌‌‌‌فروشان، فرآوری کنندگان، سلف خران، میدان داران و کسانی است که خدمات بازاریابی انجام می‌‌‌‌دهند، مسیر یا کانال بازاریابی مجموعه ای از كارگزاران وابسته به همدیگر است که کارشان تدارک کالا یا خدمات برای استفاده یا مصرف است. تعاریف مختلفی از بازاریابی و بازار در مطالعات کوهلز (1961)، صنایعی(1372)، مجاوریان (1374)، شهبازی (1374)، صدرالاشرافی (1375)، صرافی (1376)، جولایی (1376)، شجری (1381) و میرزایی و نجفی (1378) آمده است.

کسب و کار موفق

بازاریابی یک فرآیند اجتماعی و مدیریتی است که به وسیلۀ آن افراد و گروه ها، نیازها و خواسته های خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و باارزش با دیگران تأمین می کنندو این تعریف بر مفاهیمي از قبيل: نیازها، خواسته ها و تقاضا، کالاها، فایده، هزینه و رضایتمندی، مبادله و معاملات، روابط و شبکه ها، بازارها و بازاریابان و مشتریان تأکید دارد. همچنین مفهوم بازاریابی بر چهار اصل بازار هدف، نیازهای مشتری، بازاریابی یکپارچه و سودآوری استوار است (فروزنده، 1384). عوامل بازاریابی؛ عبارت از تولید کننده، خرده فروش، عمده فروش، واسطه ها، بازرگانان و مصرف کننده مي باشند. خدمات بازاریابی نیز شامل برداشت محصول، حمل و نقل، بسته بندی، انبارداری، درجه‌‌‌‌بندی و استاندارد و تبدیل می باشد. این خدمات باعث ایجاد هزینه هایی می شوند که به آن هزینه های بازاریابی می گویند (رشیدی، 1384). مدیریت بازاریابی؛ فرآیند تشخیص، تدارک و عرضه نیازهای مصرف کنندگان از طریق انتخاب مسیرهای بازاریابی مطلوب طی مراحل مختلف بازاریابی از قبیل حمل و نقل، جابجایی ، نگهداری ، درجه بندي، بسته بندي و فروش، و انجام وظایف با برنامه ریزی قبلی شامل طراحی سیاست محصول، قیمت گذاری مطلوب، انتخاب ساختارهای مطلوب بازار، سیاست های ارتباطات، پیش بینی بازار و انجام تحقیقات بازار به نحو سودمند، کارا و مطلوب است تا بتواند نشاط و پایداری بنگاه را تضمین کند (محمد رضایی، 1381). مهارت های بازاریابی؛ مجموعه تدابیر و اقدامات در فرآیند بازاریابی یک سامانه تولید، جهت انجام وظایف بازاریابی است که به منظور افزایش سرعت، شتاب، اطمینان و بهره وری در نتایج این وظایف و فرآیندها از طرف کارگزاران عمل می شود که نتیجه نهایی آن سطح درآمد است که از طریق تعیین بهترین راه‌های کاهش ضایعات و کاهش حاشیه بازاریابی از طریق بهینه سازی هزینه های عملیات بازاریابی و انتخاب مسیر مناسب فروش محصول است. منظور از کارگزاران شامل عمده فروشان، خرده‌‌‌‌فروشان، فرآوری کنندگان، سلف خران، میدان داران و کسانی است که خدمات بازاریابی انجام می‌‌‌‌دهند، مسیر یا کانال بازاریابی مجموعه ای از كارگزاران وابسته به همدیگر است که کارشان تدارک کالا یا خدمات برای استفاده یا مصرف است. تعاریف مختلفی از بازاریابی و بازار در مطالعات کوهلز (1961)، صنایعی(1372)، مجاوریان (1374)، شهبازی (1374)، صدرالاشرافی (1375)، صرافی (1376)، جولایی (1376)، شجری (1381) و میرزایی و نجفی (1378) آمده است.

تقسیم بندی بازار براساس دیدگاه های مختلف انویه تکیه (1381) از جنبه های مختلف بازار را بصورت زیر طبقه بندی کرده است:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
24 + 2 =


شروع چت
1
پشتیبانی واتس آپ
کسب و کار موفق
سلام به آموزشگاه مرکز آموزشی خوش آمدید. چگونه میتونم کمکتون کنم؟